Boganmeldelser: Fisk har ingen fødder” og “Karitas uden titel”

Af Marianne Porsby
Einar Már Guðmundsson kommer til salon i Møllehavehuset d 17. april, og jeg synes, at det var en god anledning til at præsentere to andre nulevende islandske forfattere, nemlig Jón Kalman Stefánson med “Fisk har ingen fødder” og Kristín Marja Baldursdóttir med “Karitas uden titel” 
 
Einar Már Guðmundsson

Einar Már Guðmundsson

“Fisk har ingen fødder” udkom i 2013 og på dansk i 2015 på forlaget Batzer og Co. Roskilde Bogcafe.
Forfatteren debuterede med en digtsamling og har senere skrevet Islandstrilogien “Himmerige og helvede”, “Englenes sorg” og “Menneskets hjerte”, og hans sidste bog “Fisk har ingen fødder” var indstillet til Nordisk Råds litteraturpris 2015.
Læs mere om forfatteren på forfatterweb.dk.
Handlingen strækker sig over et døgn og foregår i Keflavik “det mørkeste sted i landet”,  som Islands præsident sagde ved et besøg i september 1944.
“I Keflavik er der tre verdenshjørner: vinden, havet og evigheden.” Engang var der et fjerde, nemlig den amerikanske base, som betød arbejde til byen. Der var også en fiskerihavn, som gav arbejde til fiskere og fiskefabrikker. I dag er basen lukket og fiskekvoten er taget fra fiskerne, så der er ikke meget liv tilbage i byen.
Jón Kalman Stefánson

Jón Kalman Stefánson

Bogens anonyme jeg-fortæller er på vej til lufthavnen i Keflavik for at hente sin fætter Ari, som vender hjem efter 2 års frivilligt eksil i København, hvor han har arbejdet som redaktør. Han vender hjem for at tage afsked med sin far, som ligger for døden, den far, som han aldrig har kunnet snakke med.
Ari og fortælleren kom til Keflavik som 12-årige og tilbragte deres ungdom i byen. Ari rejste derfra p gr a et forlist ægteskab, som han skriver til sin fætter: “Sorgen driver mig herfra, den knuser mit hjerte, ødelægger det. Hvad er et menneske med et ubrugeligt hjerte? Jeg tager herfra for at redde mig selv. “
Kristín Marja Baldursdóttir

Kristín Marja Baldursdóttir

Indimellem kapitlerne om Aris hjemkomst og Aris og fætterens ungdom i Keflavik, får vi historien om bedsteforældrene, som boede i Nordfjord: om Oddur, som var stedets dygtigste fiskeskipper, for hvilket han fik et hædersbevis for at være “alle islandske fiskeskipperes pryd og ære”, om Margret, der som elleveårig sagde til sin bror om Oddur ” Det der bliver min mand” og det blev det. Men hvor Oddur er en mand af få ord – hans kærlighedsdigt til Margret er “knyttede næver”, så er den sværmeriske Margrets ord til ham “Hvis jeg er nøgen under kjolen, så ved du at jeg elsker dig.”
Karitas uden titel

Karitas uden titel

Udover handlingen har forfatteren også mange betragtninger om døden, kærligheden og Gud.
Om kærligheden skriver han: “Det er ikke helt retfærdigt at kærligheden med sine flammer, sin tavse inderlighed, ikke altid lever lige så længe som mennesket, men blegner med årene, kølner, mister sit udtryk.”
Om Gud har han følgende betragtninger: ” Hvorfor tror et flertal af menneskeheden på religiøse legender der går stik imod al sund fornuft og videnskabelige beviser, ifølge al logik må du enten være barn eller enfoldig for at tro på Guds eksistens, men hvor er trøstens kraft større end i troen på Gud?”
Forfatteren har også en fantastisk beskrivelse af Bachs musik. Ari og fætteren har i den lokale pladebutik i Keflavik  i 1980 købt en LP med et stykke af Bach. Lp’en ligger i et hvidt cover, som Ari sammenligner med en englevinge. Da de kommer hjem på Aris værelse og lytter til musikken, beskrives det således:”… lægger Bach på og englevingen folder sig ud, den breder sig ud over vores hoveder … Vi lytter og ser ind i en blå himmel, ind i den blå farve, vi ser ind i det, der må være evigheden, ser at den er smuk …”
Fisk har ingen fødder

Fisk har ingen fødder

“For ingen kan gå på vandet og derfor har fisk ingen fødder”
Romanen er en fortælling om en del af Islands historie, og det er i sig selv nok til at gøre den interessant, men det der betog mig mest var forfatterens mange betragtninger om livet og døden, om kærligheden og Gud, og ikke mindst hans sprog. Det var i den grad en nydelse at læse hans poetiske og velformulerede sprog, og derfor er der også så mange citater i anmeldelsen.
 Kristín Marja Baldursdóttirs “Karitas uden titel” er skrevet i 2004 og udgivet på Gyldendal.
Bogen handler om Karitas, hvis mor er blevet alene med seks børn, da hendes mand blev på havet. Hun kæmper en hård kamp for at give alle sine børn en uddannelse, og det lykkes. Karitas kommer på Kunstakademiet i København, og da hun vender hjem til Island, møder hun den smukke og charmerende Sigmar og forelsker sig i ham. Dette betyder, i stedet for et liv i kunstens tjeneste, et barsk liv med børnefødsler og hårdt arbejde.
Bogen er også en beskrivelse af et Island i en brydningstid, hvor kvinderne bliver selvstændige og samfundsstrukturen ændrer sig.
En pragtfuld bog, som kan varmt anbefales.